Papieskie Dzieła Misyjne
  • Dzieła
    • Papieskie Dzieło Rozkrzewiania Wiary
    • Papieskie Dzieło Misyjne Dzieci
    • Papieskie Dzieło św. Piotra Apostoła
    • Papieska Unia Misyjna
  • Aktualności
  • Inicjatywy
    • Niedziela Misyjna
    • AdoMiS
    • Misyjne Apostolstwo Chorych
    • Szkoła Animatorów Misyjnych
    • Firma z misją
    • Dzieci Komunijne Dzieciom Misji
    • Żywy Różaniec dla Misji
    • Wierzę na Słowo
    • Misyjny Bukiet
    • Powołanie utkane na miarę
    • Misyjny budzik
    • Młodzieżowy Wolontariat Misyjny PDRW
    • Kolędnicy Misyjni
  • Projekty finansowane przez PDM
    • Zrealizowane projekty
    • Wspieraj
  • Dla misjonarza
    • Terytoria misyjne
    • Jak uzyskać pomoc z PDM
  • Kontakt
Zaznacz stronę
  • Bez kategorii
18 maja 2016

Lumen Gentium. Zeszyty Misjologiczne Nr 2/2012

Dialog międzyreligijny i misje

Wielkie posłanie i przesłanie Boga, realizowane przez głosicieli Dobrej Nowiny, szanuje wolność człowieka. „Czy można odrzucić Chrystusa i wszystko to, co On wniósł w dzieje człowieka? – pyta Jan Paweł II i odpowiada zarazem – Oczywiście, że można. Człowiek jest wolny.

Człowiek może powiedzieć Bogu: nie. Człowiek może powiedzieć Chrystusowi: nie. Ale pytanie zasadnicze: czy wolno? I: w imię czego «wolno »”?1. Podkreśla przy tym, że wszyscy ludzie w sprawach religijnych mają prawo do działania zgodnie ze swoim sumieniem. A głoszenie i dawanie świadectwa o Chrystusie, gdy dokonują się z poszanowaniem dla sumień, nie naruszają wolności.

Misje wykluczają przemoc czy wszelkiego rodzaju zaborczość. Dlatego też wraz z odchodzeniem od patrzenia na misję w kategoriach geograficznych i przestrzennych czy też ilościowych widoczne jest unikanie w przesłaniach Jana Pawła II terminów mających charakter „militarny”, związany z „podbojem” czy też „zajmowaniem” terenu. Nie mówi się także o całych grupach lub jednostkach pozostałych „do nawrócenia”. Podkreśla się natomiast znaczenie spotkania, wymiany i dialogu.

Do ożywienia dialogu międzyreligijnego przyczynił się Sobór Watykański II, zaś Jan Paweł II uczynił to zjawisko jednym z najważniejszych znaków swego pontyfikatu. Jednak w istocie jest ono równie stare, jak chrześcijaństwo. Dla Jana Pawła II jest rzeczą oczywistą, że chrześcijanin, głosząc Dobrą Nowinę w różnych kulturach, siłą rzeczy wchodzi z nimi w dialog. Gdy w encyklice Redemptoris missio mówi o Jezusie Chrystusie jako jedynym Boskim pośredniku, to mówi też, że nie tylko trzeba Go głosić, ale również dzielić się Nim w dialogu, nie w sporach. W proponowanym przez Papieża dialogu nie chodzi o nawracanie, lecz o poznawanie siebie, docenianie tego, co dobre, wzajemny szacunek, współpracę i wspólne poszukiwanie prawdy.

Jan Paweł II, żywiąc ogromny szacunek dla innych religii, także niechrześcijańskich, uznaje tylko, że ani Kościół, ani chrześcijaństwo nie ma monopolu na działanie Ducha Świętego. Tłumaczy jednak, że Pan Bóg przemawiając przez każdą religię, przez każdą kulturę, w jakiś sposób przygotowuje człowieka na przyjęcie Chrystusa.

W prawdziwym dialogu nie chodzi o zapieranie się swojej tożsamości. To nie są polityczne negocjacje, wymuszane okolicznościami. Ten dialog nie jest oparty na dążności do kompromisu za wszelką cenę. Mówi o tym duch spotkania w Asyżu. Jan Paweł II zgromadził przedstawicieli różnych religii nie w celu politycznego lub „modlitewnego” kompromisu, ale po to, by modlić się wspólnie i zgodnie ze swoją tradycją. Duch Asyżu pokazuje światu, że można różniąc się być razem w pokoju. Ten dialog nie jest nastawiony na szybki sukces. Jest sposobem życia i bycia.

Teksty zawarte w pierwszej części niniejszego numeru naszego półrocznika starają się odpowiedzieć choćby w zarysie na pytanie o potrzebę dialogu międzyreligijnego oraz jego relacji do działalności misyjnej Kościoła.

SPIS TREŚCI
Wprowadzenie

Rozprawy i artykuły
Eugeniusz Sakowicz, Pojęcie, formy oraz teologiczne podstawy dialogu międzyreligijnego
Aldona Maria Piwko, Dialog religijny chrześcijaństwa z islamem
Ks. Ryszard Dziura, Dialog z tradycyjnymi religiami afrykańskimi według nauki Synodu Nadzwyczajnego dla Afryki oraz adhortacji apostolskiej Jana Pawła II Ecclesia in Africa
Kazimierz Szymczycha SVD, Dialog międzyreligijny i działalność misyjna Kościoła w pismach i pielgrzymkach afrykańskich bł. Jana Pawła II
Ks. Józef Urban, Dialog i przepowiadanie

Bibliografie
Marek A. Rostkowski OMI , Dialog międzyreligijny – wybrana bibliografia z lat 2006-2010

Dokumentacje
Kinga Lendzion, Parafia Miandrivazo na Madagaskarze

Recenzje
Ks. Piotr Sokołowski, Oblicza misji jakiego Kościoła?

Sympozja
Adam Michałek SVD, Początki doktrynalne misji
Ks. Marek Tatar, Misyjny wymiar Roku Wiary
Ks. Jan Górski, Kapłan diecezjalny a misyjne zaangażowanie

Kroniki
Wydarzenia

Dołączone pliki:

{attach:6}

Powrót do strony głównej

Zobacz nasze inne aktualności

  • Aktualności
  • Misyjny Budzik
1 lutego 2023
Seminarium w peruwiańskiej dżungli
  • Wierzę na Słowo
1 lutego 2023
Równe szanse – V niedziela zwykła A
  • Aktualności
  • Formacja ognisk misyjnych
  • Papieskie Dzieło Misyjne Dzieci
1 lutego 2023
Materiały formacyjne dla dzieci – luty 2023
  • Papieska Intencja Modlitewna
1 lutego 2023
Papieska intencja modlitewna – luty

Zobacz więcej >

Dołącz do nas

Zapisz się do newslettera

Sprawdź swoją skrzynkę odbiorczą (albo katalog na spam) i potwierdź swoją subskrypcję.

Klauzula informacyjna

Kontakt >

tel. 22 536 90 20

www.missio.org.pl

pdm@missio.org.pl

www.ppoomm.va

Papieskie Dzieła Misyjne

Papieskie Dzieło Rozkrzewiania Wiary

Papieskie Dzieło Misyjne Dzieci

Papieskie Dzieło św. Piotra Apostoła

Papieska Unia Misyjna

alternatetext

Wspieraj nas

Papieskie Dzieła Misyjne

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

Konto bankowe:

PKO BP SA I/0 Warszawa

72 1020 1013 0000 0102 0002 7169

PONTIFICIE OPERE MISSIONARIE

Segretariati internazionali

Via di Propaganda, 1C

00120 CITTA DEL VATICANO

Tel: +39 06 698 80228

E-mail: amministrazione@ppoomm.va

Dla mediów

Polityka prywatności

Żądanie RODO

Copyright Missio

Created by Stacja7