Pytanie o uzasadnienie misji, na które staraliśmy się odpowiedzieć w poprzednim numerze „Lumen Gentium. Zeszyty Misjologiczne” łączy się ściśle z pytaniem o cele misji. Widoczne jest to także w pytaniach postawionych przez Jana Pawła II w Redemptoris missio: „Czy misje wśród niechrześcijan są jeszcze aktualne? Czyż nie zastąpił ich może dialog międzyreligijny? Czy ich wystarczającym celem nie jest ludzki postęp? Czy poszanowanie sumienia i wolności nie wyklucza jakiejkolwiek propozycji nawrócenia? Czy nie można osiągnąć zbawienia w jakiejkolwiek religii?” (RMis 4). Kościół i jego misjonarze zawsze mieli przed oczyma cele działalności misyjnej. Teologia jednak przez długie lata nie zajmowała się tym problemem specjalnie. Praktyka wyprzedzała tu teorię. Dopiero w XX wieku wraz z rozwojem misjologii pojawił się problem specyficznego określenia misyjnego. Przez wiele lat był on często dyskutowanym tematem wśród misjologów zarówno katolickich, jak i protestanckich.
Teksty zawarte w pierwszej części niniejszego numeru naszego półrocznika starają się odpowiedzieć na pytanie o cel misji, sięgając do myśli św. Pawła Apostoła, ojców Kościoła, a także współczesnej tradycji misjologicznej. Uwzględniają także dyskusje współczesnych misjologów. Podkreślają, że fundament, centrum i szczyt całego swego dynamizmu misje zawsze mieć będą w Jezusie Chrystusie, w którym ofiarowane jest każdemu człowiekowi zbawienie, jako dar łaski i miłosierdzia Bożego.„Wszystkie formy działalności misyjnej zdążają ku temu przepowiadaniu, które objawia i wprowadza w tajemnicę ukrytą przez wieki i wyjawioną w Chrystusie (por. Ef 3, 3-9; Kol 1, 25-29), który jest w centrum misji i życia Kościoła jako podstawa całej ewangelizacji (RMis 44). Dlatego też wszystkie formy działalności misyjnej zdążają ku temu przepowiadaniu” (RMis 44). Przepowiadanie to ma na celu nawrócenie, „to znaczy pełne i szczere przylgnięcie do Chrystusa i do Jego Ewangelii poprzez wiarę” (RMis 46). Tylko Chrystus bowiem może zapewnić zbawienie. Nawrócenie zaś do Chrystusa związane jest z chrztem i to nie tylko dlatego, że taka jest praktyka Kościoła, ale z woli Chrystusa, który posłał uczniów, aby czynili uczniów z narodów i chrzcili je (por. Mt 28, 19). Natomiast konsekwencją chrztu jest formowanie inkulturowanych Kościołów lokalnych. Mówiąc o tych podstawowych celach wspomnieć też trzeba o wprowadzaniu i realizacji tzw. wartości Królestwa Bożego. Bogate refleksje zawarte w poszczególnych tekstach wieńczy wybór z międzynarodowej bibliografii misjologicznej, odnoszący się do uzasadnienia i celu misji.
W drugiej części naszego czasopisma zapraszamy do stałych rubryk związanych z życiem misji i zaangażowaniem na ich rzecz, realizowanym w Polsce.
W NUMERZE
Zobacz nasze inne aktualności