Papieskie Dzieła Misyjne
  • Dzieła
    • Papieskie Dzieło Rozkrzewiania Wiary
    • Papieskie Dzieło Misyjne Dzieci
    • Papieskie Dzieło św. Piotra Apostoła
    • Papieska Unia Misyjna
  • Aktualności
  • Inicjatywy
    • Niedziela Misyjna
    • AdoMiS
    • Misyjne Apostolstwo Chorych
    • Szkoła Animatorów Misyjnych
    • Firma z misją
    • Dzieci Komunijne Dzieciom Misji
    • Żywy Różaniec dla Misji
    • Wierzę na Słowo
    • Misyjny Bukiet
    • Powołanie utkane na miarę
    • Misyjny budzik
    • Młodzieżowy Wolontariat Misyjny PDRW
    • Kolędnicy Misyjni
  • Projekty finansowane przez PDM
    • Zrealizowane projekty
    • Wspieraj
  • Dla misjonarza
    • Terytoria misyjne
    • Jak uzyskać pomoc z PDM
  • Kontakt
Zaznacz stronę
  • Bez kategorii
18 maja 2016

Lumen Gentium. Zeszyty Misjologiczne Nr 2/2014

Teologia religii

W swojej wielkiej encyklice misyjnej Redemptoris missio św. Jan Paweł II podkreślał, że „powszechność zbawienia nie oznacza,że otrzymują je tylko ci, którzy w wyraźny sposób wierzą w Chrystusa i weszli do Kościoła. Jeśli zbawienie zostało przeznaczone dla wszystkich, musi ono być dane konkretnie do dyspozycji wszystkich. Oczywiste jest jednak, że dziś, tak jak i w przeszłości, wielu ludzi nie ma możliwości poznania czy przyjęcia ewangelicznego Objawienia i wejścia do Kościoła.

Żyją oni w warunkach społeczno-kulturowych, które na to nie pozwalają, a często zostali wychowani winnych tradycjach religijnych” (RMis 10). To stwierdzenie może wprowadzać nas w świat teologii religii, która uprawiana jest głównie przez teologów chrześcijańskich.Ta dyscyplina teologiczna próbuje dokonać namysłu nad innymi wierzeniami religijnymi z pozycji własnej teologii, w świetle własnego objawienia. Wychodzi ona bowiem od prawdziwości prawd objawionych swojej religii i zastanawia się w jej świetle jakie jest miejsce innych religii w historii zbawienia?

Przedmiotem teologii religii może być religia w ogóle lub konkretna religia. Niekiedy jest ona rozumiana jako apologia własnej religii i prezentuje szeroką gamę stanowisk, począwszy od ekskluzywizmu do skrajnego relatywizmu. Ale zasadniczo teologię religii charakteryzuje badanie tego, jak w świetle objawienia i własnej doktryny jawią się inne religie oraz jaką rolę pełni wielość religii w całości zbawczego zamiaru Boga.

Chrześcijańska teologia religii wyłoniła się w starożytności. W pismach ojców Kościoła można znaleźć godną uwagi otwartość na inne religie, chociaż nie była to wśród nich postawa dominująca. Justyn, Klemens Aleksandryjski, Ireneusz, Euzebiusz z Cezarei, Maksym Wyznawca – to niektórzy tylko ojcowie Kościoła, umieszczający inne kultury i religie w perspektywie zbawczej. Oni są twórcami teologii „zarodków Słowa”, Logosu, teologii historii oraz tzw. praeparatio Evangélica. Teologiczny fundament chrześcijańskiej teologii religii stanowi przekonanie, że istnieje jeden Bóg, z którego ręki wyszły wszystkie ludy. Prowadzi On do siebie wszystkich ludzi. Stąd też dla wyznawców innych religii Chrystusowe zbawienie dostępne jest mocą łaski, która, choć ma tajemniczy związek z Kościołem, nie wprowadza ich do niego formalnie, ale oświeca ich w sposób odpowiedni do ich sytuacji wewnętrznej i środowiskowej. Łaska ta pochodzi od Chrystusa, jest owocem Jego ofiary i zostaje udzielana przez Ducha Świętego; pozwala ona, by każdy przy swej dobrowolnej współpracy osiągnął zbawienie.

Dlatego Sobór, stwierdziwszy centralne miejsce tajemnicy paschalnej, oświadcza: «Dotyczy to nie tylko wiernych chrześcijan, ale także wszystkich ludzi dobrej woli, w których sercu działa w sposób niewidzialny łaska. Skoro bowiem za wszystkich umarł Chrystus i skoro ostateczne powołanie człowieka jest rzeczywiście jedno, mianowicie boskie, to musimy uznać, że Duch Święty wszystkim ofiarowuje możliwość dojścia w sposób Bogu wiadomy do uczestnictwa w tej paschalnej tajemnicy»” (RMis 10).

 

 

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

ROZPRAWY I ARTYKUŁY

Zbigniew Kubacki SJ, Węzłowe problemy współczesnej teologii religii

Ireneusz S. Ledwoń OFM, Wyjątkowy charakter chrześcijaństwa w kontekście pluralizmu religii

Ks. Marcin Dąbrowski, Przemiany Kościoła posoborowego jako kontekst współczesnej teologii religii

Ks. Marek Skierkowski, Jaki dialog międzyreligijny dzisiaj?

DOKUMENTACJE

Vito Del Prete PIME, Paweł VI i misje

Ks. Tomasz Atłas, Z Ewangelią do narodów, Homilia na Światowy Dzień Misyjny, 19.10.2014

Ks. Marek Tatar, Życie konsekrowane wobec misyjnego charakteru Kościoła

Andrzej Jastrzębski OMI, Oblatio sequitur esse

KONFERENCJE

Damian Cichy SVD, Odnowa gorliwości misyjnej według papieża Franciszka

Dariusz Guziak, Maryja wzorem misyjnego zapału

KRONIKI

 

Dołączone pliki:

{attach:3}

Powrót do strony głównej

Zobacz nasze inne aktualności

  • Aktualności
8 lutego 2023
Rada Krajowa Papieskich Dzieł Misyjnych
  • Aktualności
  • Kolędnicy misyjni
  • Papieskie Dzieło Misyjne Dzieci
6 lutego 2023
KOLĘDNICY MISYJNI DZIECIOM Z PAPUI-NOWEJ GWINEI
  • Aktualności
  • Żywy różaniec dla misji
6 lutego 2023
Mamy Różę bł. Pauliny Jaricot
  • Aktualności
  • Papieska Unia Misyjna
2 lutego 2023
Świadkowie wiary w Kościele i w świecie

Zobacz więcej >

Dołącz do nas

Zapisz się do newslettera

Sprawdź swoją skrzynkę odbiorczą (albo katalog na spam) i potwierdź swoją subskrypcję.

Klauzula informacyjna

Kontakt >

tel. 22 536 90 20

www.missio.org.pl

pdm@missio.org.pl

www.ppoomm.va

Papieskie Dzieła Misyjne

Papieskie Dzieło Rozkrzewiania Wiary

Papieskie Dzieło Misyjne Dzieci

Papieskie Dzieło św. Piotra Apostoła

Papieska Unia Misyjna

alternatetext

Wspieraj nas

Papieskie Dzieła Misyjne

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

Konto bankowe:

PKO BP SA I/0 Warszawa

72 1020 1013 0000 0102 0002 7169

PONTIFICIE OPERE MISSIONARIE

Segretariati internazionali

Via di Propaganda, 1C

00120 CITTA DEL VATICANO

Tel: +39 06 698 80228

E-mail: amministrazione@ppoomm.va

Dla mediów

Polityka prywatności

Żądanie RODO

Copyright Missio

Created by Stacja7