Papieskie Dzieła Misyjne w Polsce

W kończącym się roku duszpasterskim, który przeżywaliśmy pod hasłem „Idźcie i głoście”, grupa dyrektorów Papieskich Dzieł Misyjnych z wielu polskich diecezji wraz z władzami krajowymi PDM wzięła udział w pielgrzymce na Cypr. Ten czas rekolekcji w drodze przeżywaliśmy pod przewodnictwem ks. Tadeusza Dziedzica z archidiecezji krakowskiej. Były to chwile refleksji nad własną tożsamością kapłańską i odpowiedzialnością za dzieło misyjne Kościoła.
     Przemierzając cypryjskie zakątki, mieliśmy okazję być w wielu miejscach związanych z apostołami Pawłem i Barnabą oraz ich działalnością misyjną. Pierwszego dnia zwiedziliśmy muzeum ikon, gdzie podziwialiśmy ich piękno i głęboką symbolikę. Byliśmy w katedrze arcybiskupów Cypru pod wezwaniem św. Jana oraz w gotyckim kościele Hagia Sofia w Nikozji, który został przekształcony w meczet. Wielkim przeżyciem dla nas było nawiedzenie miejsca niedaleko Salaminy, gdzie spoczywał św. Barnaba. Była to mała kapliczka nieopodal prawosławnego monasteru, w której niegdyś odnaleziono jego szczątki. Tego dnia zwiedzaliśmy również ruiny antycznego miasta, gdzie zapewne niegdyś przebywał i głosił Ewangelię św. Paweł. Zwiedzając Famagustę w północnej części Cypru, ze smutkiem spoglądaliśmy na przepiękną gotycką katedrę św. Mikołaja, która od wieków pełni funkcję meczetu dla muzułmanów stanowiących większość w tej tureckiej części wyspy. Będąc w Larnace, nawiedziliśmy kościół i klasztor św. Józefa, jeden z niewielu katolickich kościołów na Cyprze. Sprawowaliśmy w nim Mszę świętą. Ważnym miejscem była również cerkiew św. Łazarza, w której znajdują się grób i relikwie Przyjaciela Jezusa.
     Kolejny dzień pielgrzymki spędziliśmy w górach Troodos. Tam nawiedziliśmy monaster św. Iraklidiosa z XI w. z pięknymi bizantyjskimi malowidłami ściennymi. Następnie udaliśmy się do monasteru Kykkos, najważniejszego pielgrzymkowego miejsca na Cyprze, gdzie znajduje się cudowna ikona Matki Bożej. W Omodos w monasterze św. Krzyża uczciliśmy relikwie sznura, którym związany był Pan Jezus, oraz relikwie św. Filipa Apostoła.
     Był to wspaniały czas duchowego ubogacenia i wymiany misyjnych doświadczeń.